HUS-ALUEEN APOTTI-PAINAJAINEN VIHELLETTÄVÄ POIKKI

HUS:n Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä Apotti on Susi. Uudistus on maksanut HUS-alueella arvion mukaan jo 774 miljoonaa. Melkoinen summa, kun  HUS:n vuosibudjetti on rapiat 2 miljardia. Potilaana olen omakohtaisesti todennut ongelmat ja henkilöstön epätoivon.

Blogin Facebook-sivulla ja Instassa muisteloita.TÄSTÄ linkistä pääset REUNALLA PELOTTAA-Facebook-sivulle.
Liityttehän seuraamaan!

RAHA JA AIKA ON POIS POTILAALTA, HENKILÖKUNNAN TYÖAJASTA JA VERONMAKSAJILTA

HUS:ssa tietotekniikkaan on viime vuosina käytetty järjetön määrä rahaa. Pitäisi tehdä laaja puolueeton selvitys – ennen kuin tästä tulee Olkiluodon kaltainen farssi, jolle ei tunnu olevan loppua, tolkkua eikä hintalapulla mitään rajaa.

VERTAUS VIRON TIETOJÄRJESTELMÄHANKINTAAN

Lainaus 1:  Mikko Valjakan kirjoitukseen Linkedinissä: ” Viron 11 miljoonan tietojärjestelmä otettiin käyttöön toki kovin erilaisissa oloissa Suomeen verrattuna. Suomessa on painolastina laaja kirjo vanhoja järjestelmiä, jotka osittain korvataan ja osittain joudutaan sovittamaan yhteen uuden järjestelmän kanssa. Tällainen on varsin työlästä. Sillä perusteella voisi ymmärtää jopa kulujen kymmenkertaistumisen, sanokaamme suurusluokkaan 100-200 miljoonaa, mutta ei satakertaistumista eli paisumista miljardiluokkaan, kuten Apotin kanssa on tapahtumassa.”

KÄYTETTÄVYYS SURKEA – LÄÄKÄRIN AIKA TUHRAANTUU KLIKKAILUUN

Lainaus 2: Yle Uutiset : ” Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmähankinnoissa on viime vuosina korostettu dataa. Suosiossa ovat uuden sukupolven tietojärjestelmät, jotka tuottavat paljon tietoa ja auttavat kohdentamaan palveluja. Käytettävyys on jäänyt hankinnoissa jalkoihin.” JA: ”Kömpelöt tietojärjestelmät eivät ole sosiaali- ja terveydenhuollossa ennen kuulumattomia. THL:n tutkimuksessa on seurattu tietojärjestelmien käytettävyyttä yli 10 vuoden ajan. Kokemuksia on kerätty laajasti lääkäreiltä, sairaanhoitajilta, sosiaalityöntekijöiltä, kansalaisilta ja sotejohdolta. Yleisesti järjestelmien käytettävyys on parantunut. Vaatimustaso on kasvanut. 2010-luvun alussa lääkärit antoivat eniten arvoa järjestelmien vakaudelle ja nopeudelle. Viime vuosina vastauksissa on korostunut käytön helppous ja rutiinitehtävien suorittaminen, kertoo Oulun yliopistossa terveydenhuollon tietojärjestelmien työelämäprofessori Jarmo Reponen.”

KOKEMUKSENI KILPAILUTTAMISTYÖSTÄ

Tein osapäiväisesti X-kunnalla kilpailutusten valmistelutehtäviä siitä asti kun EU-määräykset tulivat julkisiin hankintoihin. Kilpailutusten suunnittelu ja valmistelu määrittelee kilpailuttamisen loppuprosessin - aina  tarjousvertailusta sopimusten solmintaan. Joskus pilkulla on merkitystä. Joka sana, lause ja vaihe on mietittävä sekä kilpailuttajan että tarjoajan kannalta. Mitkä asiat ovat kilpailuttajalle elintärkeitä ja hoiduttava (hinta, laatu, toimitus, aikataulu jne). Tarjoaja tulkitsee tarjouspyynnön liitteineen ja pohtii resurssinsa, etsii porsaanreikiä. Onko jotain kirjattu tulkinnanvaraisesti tai jätetty sanomatta – joilla kuluja, aikaa jne. voisi nostaa. Tulkinnalle ei saisi jättää varaa kilpailutusasiakirjoissa. On hyvin lyhytnäköistä säästää kilpailuttamisen valmisteluvaiheeseen käytetystä ajasta.

KOKEMUKSENI POTILAANA

Varmasti toista sataa terveydenhuollon ammattilaista on huokaillut ja pahoitellut minullekin Apottiongelmia. Samoin ystävilleni ja kohtalotovereilleni. Erityisesti he purkavat turhautumiseta, miten työaikaa menee hukkaan. AIKAA, joka on pois potilaalta ja turvallisuudesta. Murhemieltä, joka painaa kiireessä, kun ohjelma ei toimi niin kuin pitäisi. Kirjauksia hukkuu eikä siirry vieläkään niin kuin pitäisi. Kuulemani mukaan HUS:ssa kirjataan yhä asioita kahteen potilastietojärjestelmään – Apottiin ja vanhaan - tätä en toki voi todentaa.

TUTKINTA JA NOPEA KORJAUSLIIKE

Toivon, ettei HUS:n Apottijärjestelmän ongelmia lakaista maton alle. Vihelletään aikalisä, ettei siitä tulee Olkiluodon kaltainen loppumaton rahanreikä. Päättäjien tulee katsoa peiliin, ottaa vastuu ja korjata tilanne.

TOIVON, ETTEN POTILAANA KIRJOITUKSENI TAKIA JOUDU HOIDOSSANI ONGELMIIN.

 

Linkkiluettelo:

Lainaus 1 - Apotti-fiasko ja poliittinen vastuu - Linkedin - Mikko Valjakka

Lainaus 2 - ”Uudet potilastietojärjestelmät maksavat satoja miljoonia, mutta niiden käytettävyys on surkea – lääkärin aika tuhraantuu klikkailuun” Yle Uutiset 8.9.2021– Sote-uudistus – teksti Pauliina Tolvanen

MTV Uutisten tieto: Murska-arviot saaneen Apotin käyttö lopetetaan Kymsotessa – "Apotti pahoittelee haasteita" – teksti Joonas Lepistö

#ahdistus #alakulo #apottipainajainen #husapotti #reunallapelottaa #sairas


Kirjoituksia:

RUNO - Lastu lainehilla

Nuorten hädästä

 Oma kuolevaisuus

Sairastaminen käy työstä

RUNO - Elämä koulii

Työkyvyttömät järjestelmän uhrina

RUNO - Sairaan eloa

Miltä tuntuu? - ajatuksia ja kokemuksia sairastamisesta

Jos viihdyt kirjoitusteni ääressä - liittyisitkö seuraamaan myös Blogit.fi:ssä? Voit seurata blogia Facebook-sivun ja Instagramin kautta – TAI VAIKKA MOLEMPIEN!! Klikkaathan Blogikirjoitusten - blogin ylävasemmalta LUE (näyt lukijana kuvalla tai ilman!!)

Olisi kiva, jos jakaisit ja vinkkaisit kirjoituksista muillekin! Blogitekstien alla on pikkuriikkiset jakopalikatKIITOS JA KUMARRUS.

Ei kommentteja: