Hauras elämä

Maalaus: Susanna Huovinen

Elämän haurauden edessä
käsityksemme tärkeiksi
kokemistamme asioista
voi muuttua.

Viime aikojen myllerrysten myötä
ymmärrämme perustarpeiden ja
hyvien ihmissuhteiden.
etenkin rakkaittemme
merkityksen,

Ulkoiset kriisit usein patistavat
meitä arvioimaan elämäämme
jopa olemisemme mielekkyyttä 
ja merkitystä ihan uusin silmin.

On niin helppoa kadota arjen
harmaaseen toistuvuuteen ja
omaan näköalattomuuteen.

ja ihan vaan
vaihtoehtojen
vähyyteen,

Tai uskaltamisen puutteeseen, sillä
se hyppääminen tai isompi irtiotto,
megamuutos, ei ole aina
käytännössä mahdollista.

Silti, vaikeina aikoina saatamme
löytää itsestämme päättäväisyyttä
muuttaa asioitamme.

Eikös se niin ole, 
että...

Kun
turha
karisee.

Paljastuu se
olennainen.


Vahvista
sisintäsi.

Ole itsellesi
ja muille

rehellinen ja
myötätuntoinen.

💗

Hauras elämä

Huomaa luonnon herkkä heräily.
Rauhoitu ja hetkeen pysähdy.

Huomaathan myös ihmeet.
Hauraat pilven hattarat,
Marssivat muurahaiset,
Lehtiversot ja hennot nuput

Tunnnethan tuulenvireen hipiällä.

Seuraathan katseella
linnun liitelyä taivaalla.

Hoksaathan arvon hetkisten
haihtuvien, ainutkertaisten.

💗

On monenlaista kulkijaa,
jokaisella oma paikkansa

Kunnoituksella huomaa
pienikin luonnnon luoma.

Kauniisti kaikkea kohtele.
Pieninkin ihmettä arvosta. 

Jokainen luonnon luoma
hentoinen tai jämerä.

Me ihmisetkin
pieniä höyheniä
palasia

Luojan luomassa
suuressa lajien palapelissä,
luomakunnan aarreaitassa.

💗



💗

💗

Mielen vapaa lento

Unelmointi saa suuremmat siivet
ja mittasuhteet, kun on levännyt
ja hetkeksi arkihuolista vapaa.

Haaveileminen on tervettä.
Unelmien avulla jaksamme.

Itsellemme mieleisessä ympäristössä
ja luotettavien ihmisten seurassa
otollisena aikana ajatuksemme
pääsevät vapaasti lentämään.

Hyvällä hetkellä ja kivassa vireessä
ajatuksemme lähes sinkoilevat.

Luottamuksellisessa seurassa
ne pulpahtelevat vapautuneina
rennosti ulos.

Saamme haaveilla isosti.

Ajatella,
miten ihana, ilmainen harrastus!

💗

Vaikeina aikoina unelmointi
suorastaan pitää pinnalla.
Aina se piristää ja kannattelee.

Murheisena ajatukset pyörivät kehää,
eikä haaveiluun aina riitä voimia
tai edes uskoa.

Iän myötä haaveista
tulee realistisia,
jopa vaatimattomia.

Haavematkat voivat olla
ihmissuhteisiin, läheisyyden
tarpeeseen tai elämän suunnan
muutostarpeisiin liittyviä.

Usein tai aina kai, haaveilemme siitä,
että jotain hyvää tai ihanaa tapahtuisi,
Tupsahtaisi tuosta vaan,
eteemme ihan nurkan takaa.








Ruusunpunaisissa mielikuvissa piipahtelu
ja itseämme miellyttävien asioiden
pohtiminen keventää.

Haaveet voivat olla pienenpieniä tai
pursuilla ihan överimittoihin.

Arjessa on voimaannuttavaa
suoda itselleen hetkiä,
joissa mieli lentää.

Toisille, joku paikka on erityisen tärkeä.
Lapsuudenkoti, kesämökki tai joku
johon on muodostunut vahva tunneside.

Moni matkustaa haaveissaan
kauniisiin paikkoihin, joissa on hyvä olla.

Joku käy lempinojatuolissaan
pitkillä haavematkoilla.

💗

Kun huolikori on jo tyhjennetty,
on unelmiin helpompi sukeltaa,
Ja, kun on hetken rauha
olla hölläillen ja nauttia vaan.

💗

Jotta mielen vapaa lento
olisi mahdollista täytyy olla
sopiva hetki ja ilmapiiri.

Rennossa vapaudessa kai ne 
suuret päätöksetkin syntyvät.

Haaveilulle tilaa antaen
sielumme saa vapautua
taakkojensa kuonasta.

💗

Taiteellinen tekeminen
voi olla voimaannuttavaa.
Se, kun mieli liikkuu vapaasti
ja pidäkkeettä.

Taiteiluhetkien mielikuvitusmatkoilla
poikkeamisen myötä voi löytyä
yllättäviä asioita, jotka muistuttavat
aiemmista haaveistamme.

Kun tartumme epämieluisiin,
voimme ajan myötä uskaltaa enemmän.

Sietokykymme voi kehittyä
ja voimme päästää irti
turhista mielemme jarruista.

Unelmointi lisää onnellisuutta 💗

Pidetään kiinni haaveista
ja mielikuvitusmatkoista.

Haaveissa vain...

♫♬🎜🎝🎶

💗

Kamala Luonto 20-2832

💗


Jos lähtöjärjestys on väärä

Tämä kirjoitus syntyi,
kun kanssasairas kertoi,
ettei hänen toinen
vanhempansa
yhtään käsitä,
että hän
kuolee pian.

Vanhempi toimi ja puhui
aivan kuin ennenkin.

Kieltäminen on yksi suojelukeino,
silloin kun asia on niin suuri,
ettei sitä pysty vielä ottamaan
ajatuksiinsa.

Kuolemasta ajatellaan usein,
että se tulee elämän loppusuoralla.

Kun vakava sairaus osuu nuorempiin,
sairastunut ja hänen läheisensä
ovat hämmentyneitä.

💗

Ei näin pitänyt mennä.
ei näin saisi mennä.

Ajatus on helpompi kieltää,
kuin edes yrittää hyväksyä.

Lapsen menettäminen
on vanhempien pahin painajainen .
Oli lapsi minkä ikäinen tahansa.

Shokki - väärä järjestys
Ahdistus


Ajatus sairastua kuolemanvakavasti
parhaassa iässä on absurdi.

Musertavaa on se
jos käy ilmi,
ettei parannuskeinoja ole

silloin edessä on
toisen kesken jäävä elämä. 
Valtava ja käsittämätön ajatus.

Osa torjuu tilanteen käsittelyn kokonaan.
Pelko ja ahdistus voivat olla liian suuria.

Sairastunut voi vaipua
shokki‑ ja torjuntatilaan.

Puheenaihetta vaihdetaan lennosta
tai sanotaan jotakin ajattelematonta.

Vanhemmille ajatus lapsesta luopumisesta
on usein mahdoton.
Jo pelkkänä ajatuksena.

Toisen kärsimyksen seuraaminen
ja pelko siitä mitä sairauden edetessä
tapahtuu,, ovat vaikeita kestää.

Toisille syntyy pakenemisreaktio,
toisille vihaa tai epäuskoa.

Osa kykenee ottamaan
rinnalla kulkijan ja tukijan roolin.

Kuolema on nykyään
hyvin yksityinen asia.

Harva jakaa 
sairastumiskokemuksiaan
avoimesti,

Sairastaminen on
yhteiskunnassamme
siivottu syrjään'.

Kun kuolema tulee
väärässä järjestyksessä,
sen hyväksyminen
on lähes mahdotonta.

Jokainen käsittelee
tilanteen
omassa tahdissaan
ja omalla tavallaan..

💗

Lopullisuuden ymmärtäminen

Sairastunut voi pitkään
olla hyväkuntoinen
tai näyttää ulospäin voivalta.

Läheiset eivät aina tiedä
milloin ja miten heidän tulisi
alkaa valmistautua kuolemaan.

Saattohoitoon siirtyminen
voi tulla yllätyksenä.

Kaikki toivovat viimeiseen asti
että kaikki olisi vain painajaista.

Meissä elää syvällä
lapsenuskoinen ajatus siitä
että kaikki vielä kääntyisi hyväksi.

Järki ymmärtää,
mutta mieli ei suostu
käsittelemään asiaa.

Kuolemanpelko voi viedä
toimintakyvyn 
niin sairastuneelta
kuin hänen läheisiltään.

Osa, etenkin vanhemmat
saattaavat kieltää tilanteen vakavuuden
viimeiseen asti.

💗

Sairastuneen on kuitenkin
pakko ymmärtää
oma tilanteensa.

Voi tuntua kohtuuttomalta
jos sairaan täytyy yhä uudelleen
selittää muille sairautensa vakavuutta.

Sivuuttamisen kokemus
on sairastuneelle erityisen raskas.

Todellisuuden
maalaaminen
valkoiseksi
ei lohduta.

Mitä läheisempi kuolemansairas on,
sitä vaikeampaa kuolemasta puhuminen
usein on.

Voimme yrittää tehdä
viimeisistä ajoista
rakkaudellisia ja
merkityksellisiä.

Mutta todellisuus on
lopulta hyväksyttävä.
Kuolemansairas
tulee kuolemaan sairauteensa.

Joskus auttaa ajatus siitä,
että kuolema voi olla vapauttaja.
Kivut ja kärsimys päättyvät
ja kuoleva pääsee pois.

Kuoleman ajatus
voi ajan myötä muuttua
hiukan helpottavammaksi.

💗

Rakkautta on se,
että lopulta
päästämme irti.

💗Hyvää taivasmatkka Matilda .💗🙏

Kuvat Microsoft 365 ‑kuvakirjasto


Näkymätön

Moni tekee läheisilleen
rakkauden tekoja ,
Kiitos niistä.

💗

Asioita,
jotka ikään kuin kuuluvat asiaan
ja joihin muut ovat tottuneet.

Huomaammeko kiittää
toisen tekemästä
näkymättömästä hyvästä?

💗

Rakkauden voimalla
elämässä on aikoja,
sattumia ja osumia,
ruuhkavaiheita
ja venymisen paikkoja.

Kun suunnittelee
omia ja läheistensä menoja,
tarpeita, hankintoja
ja aikatauluja,
keho voi olla
jatkuvassa hälytystilassa.

Arki kuormittaa
ja palautumiseen
jää joskus vain vähän aikaa.

💗

Toiset hoitavat
valtavan määrän asioita.

Näkymättömät venyvät,
muistavat ja muistuttavat.

Nuo äärimmäisen tärkeät
jäävät usein kiitosta vaille.
Kun asiat ja tavarat
ovat paikallaan ajallaan,
harva huomaa mitään.

💗

Moni jättää rakkaudesta
omat tarpeensa syrjään
muiden vuoksi.

Toiset venyvät
tinkimällä
omasta hyvinvoinnistaan.

Elämisen ja auttamisen tahto
voi kannatella
monien vaiheiden yli,

Taustalla voi olla
valvottuja öitä,
jatkuvaa tekemistä 
ja lopulta
täysin tyhjä takki.

Oodi
kaikille arjen
näkymättömille sankareille,
jotka pyyteettömästi
jaksavat
rakkauden voimalla.

💗

Näkymätön 💗
autat, aikataulutat, mahdollistat.
suunnittelet, säästät, venytät,
luovit, sovittelet, ratkaiset.
Hoidat työt ja hankinnat.
Muistat, muistutat, lohdutat
ja avustat kaikkia kaikessa.

Rakas ja tärkeä näkymätön.
Olet läsnä toisia varten
tarpeesi ja itsesi
usein sivuuttaen.

Näkymätön.
Olethan huomannut,
olet lähes unohtanut itsesi.

Järjestä aikaa.
Nojaa muihin.
Pyydä apua.
💗

Näkymätön
Arvosta itseäsi .💗
Sinulla on lupa levätä
ja ihan vain olla.
💗

Kevennyksenä: Kamala Luonto
Yläkuva: Microsoft 365 ‑kuvakirjasto

💗

Kuule minua

kuva Microsoft-kuvapankki

Omia kuuntelemisen taitojaan olisi hyvä pohtia,
sillä moni puhuu toisen päälle tai ohi.

Moni vastaa joo ja aha,
vaikka mieli on jo muualla.

Myötätuntoinen pysähtyminen antaa
toiselle kokemuksen merkityksellisyydestä.

Erityisesti lasten ja nuorten
itsetunnolle se on tärkeää,

Että elämä ei olisi pelkkää sivuuttamista.

Kuuleminen ja aktiivinen
kuunteleminen ei ole sama asia.

Svuutamme päivittäin monia kiireessä
ja tottumuksesta ikäänkuin huomaamatta.

Mitä jos pysähtyisimme hetkeksi.
Katsoisimme, kuuntelisimme ja
huomaisimme jokaisen.
Ihan toistemme sanat,
katseen, äänensävyt
ja kehonkielen,

Kuule minua

Asiani on pikkuriikkinen.
Ajatukseni mitätön, 
mutta haluaisin kertoa,

Voisimmeko rauhoittua,
hengittää ja hidastaa,
että löytyisi ymmärrys
ja tila rauhassa olla.

Mitä, jos emme aina
jakaisi neuvojamme.
Ihan vaan kuuntelisimme.

Hiljennyn ja keskityn.
Ymmärrän nyt paremmin.

💗


Pääsiäisen äärellä - Elämä voittaa kuoleman


Pääsiäisen ilosanoma

Kuva: Kirkko ja kaupunki ‑media / Matti Pikkujämsä

Pääsiäisen ilosanoma on, että me selviämme tästä.
Kristinuskoon kuuluu tietty kaksinaisuus: maailma ei ole taistelutanner, jossa hyvä ja paha, Jumala ja saatana, ottaisivat mittaa toisistaan yksinkertaisena vastakkainasetteluna.

Pääsiäinen on surullinen ilojuhla – tai iloinen surujuhla. Riippuu siitä, miten päin haluaa katsoa. Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti, kuten luterlaiseen virsikirjaan ortodoksisesta perinteestä lainatussa pääsiäishymnissä lauletaan.

💗

Pääsiäisen kertomus

Pääsiäisen kertomus vie tuonelan syvyyksiin asti, viipyy siellä ja nousee ylös – aina taivaisiin saakka. Kristinusko on maan ja taivaan uskonto. Jeesus on sekä jumalallinen että inhimillinen. Raamattu on Jumalan sanaa ja ihmisten kynäilyä.

Ihminen on samaan aikaan kelvoton syntisäkki ja läpeensä vanhurskas.
Olemme tulleet maan tomusta ja maan tomuksi palaamme.
Olemme lähtöisin Jumalan luota ja hänen luokseen lopulta palaamme.

“Kerran kotiin minut vie tämä röpelöinen tie,
on kaikki niin kuin ennenkin”
,
laulaa J. Karjalainen.

Pääsiäinen ei ole ilolla terästettyä surua eikä surulla laimennettua iloa. Pitkäperjantain synkkä musta on yhtä totta kuin pääsiäisaamun kirkas valkea.

💗

Väkivallan kierteen voi pysäyttää

Jeesuksen seuraajien oli vaikea löytää sanoja sille, mitä tapahtui. Ylösnousemus muutti heidän maailmankuvansa ja käsityksensä Jumalasta – ja siitä, mikä on mahdollista.

Väkivallan ja koston kierteen voi pysäyttää. Me ihmiset teemme toisillemme sen, mitä nyt teemme – mutta Kristus ei maksa takaisin samalla mitalla. Jumalan rakkaus kulkee elämän ja kuoleman läpi, eikä sitä lopulta pysäytä mikään.

Siksi meilläkin on mahdollisuus muuttua.

💗

Armo

Kristillinen kertomus kuolemasta ja ylösnousemuksesta elää meissä ja ihmissuhteissamme. Kadotamme merkityksen, ahdistumme ja rikomme itseämme ja toisiamme – ja painumme ikään kuin kuolemanlaaksoon.

Ja sitten, jollain tavalla, tapahtuu ylösnousemus.
Voimme jatkaa eteenpäin.

Armo antaa meille mahdollisuuden olla olemassa ja elää sellaisina kuin olemme – kaikkine puutteinemme.

Jeesus rukoili ristillä teloittajiensa puolesta:
“Isä, anna heille anteeksi, he eivät tiedä, mitä tekevät.”

Lue nuo sanat hiljaa.
Kuuntele niitä sydämessäsi.

Rukoile, että Jumala pysäyttäisi meidät ja antaisi meille voimaa kulkea rakkauden tietä.

💗 🙏

Lähteet

Tämä kirjoitus on kooste useista teksteistä, joita olen omavaltaisesti leikannut, muokannut ja yhdistellyt. Aihe on sellainen, että omat sanani eivät yksin riittäneet.

Lainaukset:

  • Kirkko ja kaupunki – Pääsiäisen ilosanoma on, että me selviämme tästä (Jaakko Heinimäki)
  • Helsingin piispa Teemu Laajasalo – Pääsiäinen on käänteistä suurin
  • Kirkko ja kaupunki – Väkivallan kierteen voi pysäyttää (Lauri Maarala)
  • Kirkko ja kaupunki – Armo nostaa ihmisen kuolemanlaaksosta (Marjaana Toiviainen)



Pääsiäisen äärellä - kuoleman läheisyydessä

Eletty elämä helpottaa kuoleman hyväksymistä. Tutkimusten mukaan kuolinvuoteella ahdistaa eniten elämätön elämä – unelmat, joita ei uskallettu toteuttaa, tilaisuudet joihin ei tartuttu, ja sanat, jotka jäivät sanomatta. Myös erilaiset syyllisyydet voivat painaa mieltä.

Kuoleman läheisyydessä katse kääntyy usein taaksepäin. Siihen, mitä oli – ja siihen, mitä ei ollut. 💗


Elä ja kerro elämästäsi 💗

Moni harmittelee elämänsä varrella, ja sen lopumetreillä, asioita joihin ei uskaltanut tarttua, vaikka olisi halunnut. Asioita, joita ei kokeillut eikä lopulta ehtinyt kokea.

Kuoleman käsittelyä ja kohtaamista vältellään monin tavoin. Saatetaan laskea leikkiä tai uskotella, että kuoleva vielä toipuisi. Huumorista voi olla apua, eikä toivosta pidä luopua – mutta jossain vaiheessa asiasta olisi hyvä puhua suoraan, ilman kiertoilmaisuja.

Monesti asiat olisi hyvä puhua selviksi jo ennen kuin on liian myöhäistä.

Maalliset asiat olisi hyvä hoitaa ajoissa, silloin kun kuolema tuntuu vielä kaukaiselta: pankkiasiat, laskut, omaisuus, hoito‑ ja hoivatahto, edunvalvontavaltuutus ja testamentti. Asiakirjoja voi aina muuttaa, mutta jos niitä ei ole lainkaan ja äkillinen tilanne tulee, se aiheuttaa viivästyksiä ja valtavaa kuormitusta läheisille.
(Näistä olen kirjoittanut aiemmin.)

Elämäntarinaa voi kertoa ja käydä läpi läheisten kanssa jo ennen kuolemaa. Apuna voivat olla valokuvat, päiväkirjat, kirjeet tai vaikkapa Facebook‑muistot. Samalla jätetään hyvästejä tärkeille asioille, ihmisille ja rakkaille paikoille. Parhaimmillaan surun rinnalla kulkee myös kiitollisuus.

💗

Palliatiivinen hoito ja saattohoito

Kun sairautta ei enää voida parantaa, lopetetaan tarpeettomat ja raskaat hoidot ja siirrytään palliatiiviseen hoitoon. Sen tavoitteena on mahdollisimman hyvä elämänlaatu: oireiden ehkäisy ja lievittäminen sekä potilaan tukeminen hänen toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti.

Saattohoitopäätös on lääketieteellinen päätös, joka tehdään yhdessä potilaan ja hänen läheistensä kanssa. Se voi olla hoidon rajaus tai pitkän prosessin lopputulos, jossa on selvinnyt, ettei sairautta voida enää parantaa.

Sekä palliatiivisessa että saattohoidossa huomioidaan ihminen kokonaisuutena: fyysisenä, psyykkisenä, sosiaalisena, henkisenä ja maailmankatsomuksellisena olentona. Tavoitteena on mahdollisimman rauhallinen ja tuskaton kuolema – ja samalla läheisten tukeminen.

💗

Elävän identiteetti loppuun asti

Mitä sanoa ja mistä puhua, jotta voisi lohduttaa loukkaamatta kuolevaa?

Saattohoidon ammattilaisten mukaan tärkeintä on kuolevan henkisten kipujen lievittäminen ja kuoleman lopullisuuden kohtaaminen. Kun kuolemasta puhutaan suoraan ja levollisesti, ihminen saa sanoittaa ja jäsentää ajatuksiaan ja tunteitaan. Kun joku antaa arvon sille, mitä hän kokee, pelkoa on helpompi hyväksyä.

Kuolevaa tulisi kohdata ihmisenä kaikkine niine asioineen, jotka sillä hetkellä ovat hänen elämässään aktiivisia. Ei ole pakko osata sanoa mitään oikeaa tai ratkaista toisen kyyneliä. Usein tärkeintä on kuunnella, mistä ja miten toinen haluaa puhua.

Vaikka kuolemaa lähestyvä puhuisi peloista tai surusta, niitä ei tarvitse yrittää lohduttaa pois. Ei tarvitse ottaa vastuulleen toisen kohtaloa – mutta rinnalla kannattaa olla. Se on tärkeää myös omaa surutyötä ajatellen.

Kohtaamiseen voi tuoda pieniä tuulahduksia ulkomaailmasta niin kauan kuin toisella on voimia: kukkanen, yhteinen muisto, lempijuoma. Joku tuo mansikoita ja kuohuviiniä, joku punkkupullon, josta maistellaan yhdessä – jos se on ollut yhteinen tapa.

Myös teknologia voi auttaa. Kun toinen ei jaksa lukea, voi lähettää ääniviestin:
“Olin juuri kävelyllä ja tulit mieleeni. Olet tosi tärkeä. Ajattelen sinua nyt.”
Tieto siitä, että toinen kuulee, voi riittää – vaikkei enää jaksaisi vastata.

💗

Lähteet

Tämä teksti on koottu useista kirjoituksista ja podcasteista. Suora lainaus on seuraavasta lähteestä:

Kirkko ja kaupunki – Kun elämä tulee valmiiksi, on kuoleman vuoro. Miten kohtaan kuolevan
Riikka Grå



Pääsiäisen äärellä - oma kuolevaisuus

IG-Yle Sää 

Pitkäperjantai – tie ristiltä armoon

Kristinuskon pääsiäiseen kietoutuvat kärsimys, hylkääminen ja kuolema.
Rakas ystäväni pyysi blogin alkuvaiheessa kirjoittamaan kuolemasta – ajatuksena ja siitä, miten siihen voisi suhtautua.

Aihe ei ole helppo, mutta se on väistämätön.
Kuolema koskettaa meitä kaikkia.

💗

Mikä kuolemassa mietityttää?

Olisi hyvä, ettemme aina pakenisi suuria ja vaikeita asioita. Kuolema herättää pelkoa, ahdistusta ja monia kysymyksiä. Silti sen pohtiminen voi olla myös kaunis ja syventävä kokemus – sellainen, joka kirkastaa omaa elämää.

Joskus kuolema tulee täysin yllättäen. Silloin omaiset joutuvat äkillisesti vaikeiden asioiden äärelle, usein vailla valmistautumisen mahdollisuutta.

Kuolemasta puhutaan kiertoilmauksin:
“vaihtoi hiippakuntaa”, “poistui keskuudestamme”, “siirtyi yläkerran orkesteriin”, “meni manan majoille”.
Ehkä ne kertovat siitä, kuinka paljon kuolemaa pelkäämme.

Vakava sairastuminen, kärsimys ja epävarmuus tulevaisuudesta ovat raskaita asioita. Silti kuoleman pohtiminen ei ole luovuttamista. Se voi olla eheytymistä ja seestymistä. Mitä enemmän uskallamme katsoa kuolemaa kohti, sitä vähemmän se ehkä pelottaa.

💗

Olemme osa kiertokulkua 

Kaikkiin kysymyksiin ei ole vastauksia, mutta tieto voi rauhoittaa.

Minä saan riittävästi kipulääkkeitä.
Ruumistani kohdellaan arvokkaasti.
Läheiseni selviävät.
Minua ei unohdeta.

Ajatus katoavaisuudesta ja lopullisuudesta ahdistaa. Oman minän lakkaaminen pysäyttää. Silti jotakin jää aina. Ihminen elää muistoissa, esineissä, valokuvissa ja puheissa – kodeissa, kesämökeillä, ystävien mielissä ja yhteisöissä.

Kuuluminen perheeseen, sukuun ja sukupolvien ketjuun voi helpottaa ahdistusta. Elämä jatkuu, vaikka minä en enää olisi siinä mukana.

💗

Toivo ja merkitys 

Monille usko tai luottamus tuonpuoleiseen helpottaa kuoleman kohtaamista. Joku luottaa jälleennäkemiseen, toinen löytää lohtua kuolemanrajakokemuksista. Joku ajattelee, että elämä päättyy kuolemaan – ja juuri siksi se on arvokasta.

Kuolevaisuuden ymmärtäminen voi lisätä kiitollisuutta ja kykyä elää hetkessä. Maailma näyttäytyy todellisempana ja kauniimpana, kun ymmärtää, että sen voi myös menettää.

💗

Hyvää elämää kohti 

Kuolemaa pohtiessa voi kysyä itseltään:

– Mitä elämä merkitsee juuri minulle?
– Mihin haluan ihmisenä mennä?
– Mitä en halua enää kantaa mukanani?

Ajattelu voi auttaa elämään omien arvojen mukaista elämää. Moni huomaa tehneensä asioita velvollisuudesta, ei sydämestään. Kuolevaisuuden hyväksyminen voi yksinkertaistaa ja kirkastaa sitä, miten haluaa elää.

Ajatusleikkinä voi kysyä:
Mitä jos eläisin vielä kaksi viikkoa, kuukauden, vuoden – tai viisitoista vuotta?

Katselisinko elämääni hyväksyvästi ja rauhallisin mielin?
Olisiko päällimmäisenä kiitollisuus eletystä elämästä ja ihmisistä ympärilläni?

Voisinko herätä ajatukseen:
Ihanaa – tähänkin aamuun sain herätä. Tätä päivää ei ole koskaan ennen ollut.

💗

Olen lukenut ja kuunnellut aiheesta monia lähteitä: Kirkko ja Kaupunki ‑mediaa, seurakuntien tekstejä, Helsingin Sanomia, Vertaiskylää ja muita.

💗


Kärsimys

Lähestymme Pääsiäisen teemoja
syvää kärsimystä.

Kärsimys voi tuntua
kipuna, uhkakuvina
ja epävarmuutena.

Me kärsimme fyysisesti
psyykkisesti, sosiaalisesti
ja myös, kun pohdimme
olemassaolon merkitystä.

Jokainen
voi helpottaa toisen kärsimystä
olemalla lähellä.
Aina ei tarvita sanoja

Toisen kokema kärsimys tulee ottaa todesta,
sitä arvioimatta, epäilemättä tai selittämättä pois.

Lainattua 

Kärsimys on
vaikeaa epämukavuutta,
joka aiheuttaa todellisen
tai koetun uhan
ihmisen omalle eheydelle'.

Se voi olla fyysistä, psyykkistä
sosiaalista tai liittyä
olemassaolon merkitykseen,

Kärsimykseen liittyy
turvattomuutta ja pelkoa.
Kärsimyksen jatkumisesta
ja ahdistusta tulevaisuuden
ennustamattomuudesta.

Kärsimystä lisää
kokemus siitä, että se jää
kohtaamattomaksi
ja merkityksettömäksi.

Kärsivä ihminen
etsii merkitystä
kärsimykselleen.

Syytä
miksi kärsin
kysymykselle,.

Kun kärsimys kohdataan myötätunnolla
ja ihminen kokee saavansa apua,
kärsimys voi lievittyä.
Se voi muuttua siedettävämmäksi.

Kärsimys on liikkeelle paneva voima
se kertoo
jotain on vialla.

💗

Ihminen pyrkii
pois kärsimyksestä.

Kaikkea kärsimystä
ei voi poistaa.

Silloin merkitys
voi hämärtyä
ja avuttomuus
ottaa vallan.

Juuri siksi kohtaaminen on ratkaisevaa.
Kun kärsimys nähdään ja tunnistetaan,
se voi lievittyä tai muuttua kannettavammaksi

Ihminen on enemmän
kuin osiensa summa.

Kärsimys 
koskettaa
koko ihmistä.

Fyysinen kipu vaikuttaa mieleen,
tunteisiin ja ihmissuhteisiin.
Henkinen ahdistus voi ilmetä kehossa.

kärsimystä voidaan

lievittää monin tavoin.


Lääkkeillä,
kosketuksella,
myötätunnolla,
turvallisuuden tunteella.

Vakava kärsimys
pysäyttää ja johdattaa
myös hengellisten
kysymysten äärelle.

Moni miettii mistä
löytää oikeita sanoja,
kun toisella on
hyvin paha olla.

Kaikkia sanoja
ei tarvitse osata.

Voi tunnustaa oman
vajavaisuutensa
ja silti jäädä.

Kärsimyksen kohtaamista
ei tarvitse pelätä,
Se opettaa rohkeutta
ja ihmisyyttä.

Toivo ei pääty
kärsimykseen.

Se muuttaa
muotoaan.


mietteeni

Kärsivän kohtaaminen💗


tukea ja apua tarjoten
rauhallisesti kuulostellen
hellästi
silloin tällöin villasukkasillaan

lempeästi vierellä
kohteliaasti ystävällisyydellä

turvallisesti
myötätunnolla
aidosti ihmisarvoa kunnioittaen

pysytellen rinnalla
ja lähellä

💗

lähteet

  • Terveyskylä – Palliatiivinen talo: Mistä kärsimys muodostuu
  • Kirkko ja kaupunki – Lohduttamisen pitäisi olla kansalaisvelvollisuus (Annu Haho)



Merkitystä etsimässä

Elämän merkityksen, merkityksellisyyden
ja omien arvojen ajoittainen tarkastelu
on minusta tärkeää.

Jotta jaksaisi,
olisi päivissä hyvä olla
jotain mielekästä.

Palkkiona voi huomata,
että kiitollisuus
omaan elämään kasvaa.

Moni on elämänsä viime metreillä
katunut sitä ettei osannut elää
kiitollisena ja tyytyväisenä

siksi

 

voisimme pysähtyä
jo nyt ja kysyä

Missä olemme ja miksi.
Ja mitä kohti vielä kurotamme?

Mistä saamme hyvän mielen,
merkityksellisyyden
ja kiitollisuuden tunteita.

💗

Voimme tarkastella
elämäämme,
valintojamme
ja arvojamme.

Mietintämatka
voi auttaa huomaamaan
meissä jokaisessa olevan
hyvän.

Se voi lisätä
myönteisyyttä,
mielenrauhaa
ja kiitollisuutta.

💗

Jokainen on
elämänsä ohjaimissa
paalupaikalla.

Voimme yrittää saada
elämämme parempaan
järjestykseen.

Voimme suunnitella
ja muuttaa asioita
jos niin haluamme.
No, usein ainakin, jollain aikajanalla.

Joskus riittää
että suuntaamme katseen
siihen, mikä on jo ihan hyvin.

💗

Toivon, että oppisimme sanomaan
hyviä ja tärkeitä asioita muille.

ja myös itsellemme nyt,
ja ihan jokaisena päivänä.

Kiitollisuus 
elämästä ja hetkistä.

On helpompi hengittää,
ja olla, kun sanomattomat
eivät kaiva sisintämme.

💗

Myös vaikeita asioita
kannattaa käsitellä 
itsensä ja niiden kanssa,
joita ajatuksemme koskettavat.

Tarpeemme ja arvomme
muuttuvat ajan myötä.
Aika ja elämä vääjäämättä
muokkaavat meitä.

Usein tämä ymmärrys
konkretisoituu kriiseissä.
Ja, kun eläminen
  ei ole itsestään selvää.

Voimme pohtia mikä on tärkeää.
Mikä on oikein ja mikä on järkevää?

Syvempi pohdinta voi viedä meidät
suurten kysymysten äärelle
ja joskus myös ratkaisujen luo.

Voisimmeko tehdä jotain toisin?
Täytyykö asioiden olla näin?

💗

Elämä on
tässä ja nyt.

Voimme kääntää
elämämme suuntaa,
jos niin haluamme.

Pyrkimyksenä
voisi olla

olotila,
jossa 
voimme
todeta.

Nyt on hyvä.

💗

Mielekäs tekeminen
tuo iloa ja elämänuskoa.

Kannattaa tehdä joka päivä
edes pieniä kivoja asioita.

Myötätunto itseä kohtaan
on taito, jota voi opetella.

Mielenrauhaa ja tyyneyttä
voi löytää kurkottelemalla
hyvää kohti ja tekemällä toisille
niin kuin toivoisi itselleen tehtävän.

Voimme valita keskitymmekö huonoihin
vai suuntaammeko huomiomme
pieniin hyviin asioihin.

Kurkotetaan toivoon
ja myönteisyyteen:

Ollaan valoina
pimeyden keskeillä
- toisillemme

💗

Ihan retroa

Lauantain hömppäily, valvominen
ja muutama säälittävä tanssimuuvi
tuntuvat kropassa.

Tämä eukko alkaa olla aika retroa
Lauantainen Solid Zue oli pukeutunut
letkeän retrosti.

Eilen silmiini osui vanhoja kuvia ja kas,
nostalgia-aalto pyyhkäisi ylitseni.

Oi aikoja, muotia ja muistoja.
muistan otosten kuvaushetket.

Valokuvilla on ihmeellinen voima
palauttaa asioita elävästi mieleen.

Tämän olen huomannut myös
muistisairaiden kohdalla.

Valokuvia kannattaa napsia ja taltioida
itselle ja jälkipolville muisteltavaksi
muistiin palauttajaksi.

Maailma muuttuu vinhaa vauhtia
me siinä jotenkin mukana.

Hyvä että toiset asiat on kehittyneet.

Toivon, ettei minusta tulisi mielensäpahoittajaa,
joka haikailee vain vanhaan hyvään aikaan.

Jokaisessa ajassa on jotain hyvää
ja aina paljon sellaista, jonka voisi vaihtaa.

Ennen oli ennen, nyt on nyt.
Hyvä niin. pääsääntöisesti kai.

Jokainen meistä elää siinä ajassa
ja paikassa, johon sattuu syntymään.

Aikuisena voimme toki muuttaa ja reissata,
jos siihen on halua ja mahdollisuus.

Ihan retroa, nostalgiaa muistoissa
valokuvien muodossa. 
Sitä muistaa tunnelmat
ja 
hetket ja naurut.

💗

Toisinaan mieleen palautan,
mitä kaikkea on tapahtunut.
Mihin olen jo ehtinyt.
Mistä kaikesta olen selvinnyt.

Ei enää nuori ole ulkokuori.
Peilistähän katsoo💗
jo melkein retromuori.

Olen siis-  ihan retroa 💗


ei tietoa kuvan alkuperästä - onks teillä?


💗

 

Henkäys kerrallaan

kuva microsoft kuvapankki

Elämän epävarmuus on iskenyt silmille
ihan uudella tavalla.

Korona.
U
krainan tilanne
ja Venäjän uhittelu.

Tuli monta isoa ja täysin odottamatonta epätodennäköistä yllätystä. 

Näihin emme osanneet varautua.

Nyt opetellaan uusien
uhkien ja aikojen sietämistä.

Nyt huomaa, että
pienessä tylsässä elämässä 
ei ole mitään vikaa.


Sen huomaa viimeistään,
kun saa siipeensä ja elämä
koettelee kovalla kouralla.

Murehdimme usein jo ennakkoon.
Vertailemme itseämme ja elämäämme.

Meitä vaivaa
Kärsimättömyys ja kyvyttömyys
kestää arjen toistuvaa tylsyyttä.
Välillä on hyvä tympiintyä ihan kunnolla.
Tutustua perimmäisiin ajatuksiinsa.

Tylsistyneenä hoksaa,
miten hyvää tekee
huomata elävänsä.

Ihan vain olla ja hengittää,
henkäys kerrallaan kiitollisena.
Elämästä - elämän lahjasta.

Elämä on vain henkäyksiä.
Samaa ainaista toistuvaa
sydämen sykettä ja
keuhkojen pumppausta.

Henkäyksiä

Arki ja pyhät.
Arkiset askareet,
iänikuisen samat
mietteet.

Ei aina haluaisi
tutustua itseensä
ja puutteisiinsa.

ja silti

Elämän
muuttuessa
arvaamatta,
huomaa
miten ihanaa on
juuri se kaikki
tavanomainen
tylsyys ja

ihan jokainen henkäys

henkäys
kerrallaan

uudestaan ja uudestaan
💗
ihan
jokaista

henkäystä
arvostaen
💗

Kamala Luonto ‑sarjakuva, päivän kettu 135011

💗


Bluesia ystävien kera

minä vas - rakas ystävä oik

Kävin ystävieni kanssa
Lahdessa, Möysän Musaklubilla
Grand Blues ‑tapahtumassa.

Mukana oli rakas ystäväni ja miehemme.
Esiintyjiä Ruotsista, Tanskasta
ja omastakin maasta.

Illan aikana nautimme
laadukkaasta livemusiikista
ja ennen kaikkea
yhteisestä ajasta.

🎶🎜

Illan avasi
Lahden Blues Mafia ry,
joka edistää bluesmusiikin harrastamista
Lahden seudulla ja ympäristössä.

Kyseessä oli festivaalin
20‑vuotisjuhla.
Ennen pääesiintyjiä lavalla nähtiin
paikallinen Blues Mafia All Stars.

Paikallisten jälkeen lavan valtasi
Solid Zue and the Crooked Teeth –
ruotsalainen blues‑ ja soulprojekti,
jonka vaikutteet ulottuvat
soulista funkiin, rockiin
ja roots‑musiikkiin,
kaikki kudottuna yhteen
vahvalla bluesfiiliksellä.

Ruotsalais‑tanskalainen
The Kokomo Kings
on palkittu hyvän tuulen orkesteri,
joka sai yleisön hymyilemään
ja liikkeelle.

♬🎝

Hyvässä seurassa viihtyy.
Elämäni nykymeno on melko verkkaista,
oli mukavaa vaihtelua
nähdä ihmisvilinää.

Illan tähtihetkiä oli
tavata sydänystäväni
ympäristössä,
jossa kumpikaan ei ollut
puurtamassa tai hössöttämässä.
Samalla puolisommekin
tutustuivat paremmin.

Ystävyys, yhteenkuuluvuus
ja tunne siitä,
että toinen ymmärtää jo katseesta –
sitä on vaikea selittää.

💗

Olemme tunteneet toisemme
yli 11 vuotta ja 6 kuukautta.
Olleet tukena toistemme
terveyskäänteissä.

Oli kallisarvoista
saada yhteistä aikaa,
sillä molempien matkoille
on mahtunut monia mutkia.

Oli myös kiva tutustua
ystäväni tuntemaan pariskuntaan.
Isommalla porukalla
oli oikein hauskaa.

Tunsin oloni
itseoikeutetuksi prinsessaksi,
sillä sain ainoana
lavan äärelle oman baarijakkaran,
muiden seistessä tuntikausia.

💗

Illan musiikillisen voiton
vei upea, maanläheinen Solid Zue.
Hänellä on huikea ääni
ja vahva lavakarisma.
Setti oli raikkaan monipuolinen –
bändiä olisi kuunnellut
kevyesti koko illan.

The Kokomo Kings
oli taitava ja tanssittava.
Live on live.

🎶

Kiitos ihanalle seurueellemme,
esiintyjille
ja tapahtuman järjestäjille.

Sain muistojen arkkuun
lisää tallenteita:
iloa, naurua,
hyvää mieltä,
onnenhetkiä,
valonpilkahduksia,
vertaistukea ja toivoa.

Taas jaksaa
tasaista arkea.

💗













Auta ja pyydä apua

Kuva: Microsoft 365 ‑kuvapankki

Syvällä suomalaisuudessa

elää ajatus
omat asiani ja pärjään itse.

Avun pyytäminen
ei ole heikkoutta.
Se on viisautta.
Se antaa toisille
mahdollisuuden auttaa.

Liika sinnittely
voi pahentaa tilannetta.

Avun pyytäminen
on itsestä huolehtimista.
Se on viesti keholle ja elämälle.

Nyt on tiukkaa.

Kun pyytää apua, niin pääsee usein
nopeammin kuntoon.
Saa tekemättömät tehdyksi
ja jaksaa eteenpäin.

💗

Apua

Voi ja kannattaa antaa,
kun huomaa toisen olevan
vaikeassa tilanteessa.

Lasten kasvatuksessa
olisi tärkeää näyttää esimerkillä
auttamisen hyvää tekevää voimaa.

Avun saaja saa palkkioksi hyvän olon,
itselleen ja autettavalle.

Auta ja pyydä apua💗

jos väsy silmää painaa
tuhat huolta ahdistaa,
muista itseäsi arvostaa
ja ota apua vastaan.

Aina on avun tarpeessa olevia,
aina olisi autettavia.
Huomatessasi toisen
alakulon
kysy rohkeasti
Saanhan auttaa?

toivon- ja valonpilkahduksia
voimia elämäänne

💗


Surun verho

Kuva: Microsoft 365 ‑kuvapankki
Ssuruja on monenlaisia.
Surujen syitä on valtavasti

Suru ilmenee eri tavoin
ja tuottaa suurta inhimillistä kärsimystä.
Me koemme ja näytämme suruamme eri tavoin.

Surevalla on lupa surra
omalla tavallaan,

Suruista sananen 💗

Suuri suru
kuten läheisen kuoleman kohtaaminen
muuttaa meitä.

Kulttuuriimme kuuluu usein se,
että surraan hiljaa ja yksin.
Surevia huomioidaan lyhyesti ja virallisesti.
Heidän oletetaan palaavan pian
työhön ja velvollisuuksiin.

Sureva itkee ja on pois tolaltaan.

Kriisi voi työntää ihmisen suorittamaan
hautajaiset, pesänselvitykset.
Maalliset asiat vievät huomion.

Varsinainen surun aika
saattaa tulla vasta myöhemmin,
kun todellisuus iskee vasten kasvoja.

💗

Suuria suruja ovat myös
lapsettomuus,
huoltajuusriidat,
ja avioerot.

Toiset joutuvat kokemaan väkivaltaa,
hyväksikäyttöä tai riippuvuuksiin
liittyviä vaikeuksia.
Lista on loputon.

Joku kantaa yksinäisyydestään
syvää surua.

Voimme vain arvailla
millaisia taakkoja ja suruja
kukin meistä kantaa sisällään.

Moni on elänyt kriisien
ja synkkien vaiheiden läpi
ja tietää, että ...

💗

Suru muuttaa muotoaan

Surun olemus muuttuu ajan myötä.

Musertavat aallot taittuvat,
vaikka suuret menetykset
kulkevat rinnallamme koko elämän.

Suru voi nousta pintaan
eri tilanteissa, paikoissa ja hetkissä,
jotka muistuttavat aiemmasta.

Muistot voivat tulvahtaa
mieleen yllättäen.
Ne voivat taklata arjen keskellä.

Ei ole oikeaa tapaa,
eikä sopivaa aikajanaa,
jolloin suru olisi “suoritettu."

Merkkipäivät, musiikk,i tuoksut
tai tutut paikat voivat palauttaa
surun kirkkaana mieleen.
Joskus täysin odottamatta.

💗

Sureva tarvitsee
ennen kaikkea myötätuntoa.

On tärkeää että hänen ympärillään
on ihmisiä
jotka huolehtivat siitä
että hän syö
ja kykenee toimimaan arjessaan.

Sureva kaipaa seuraa ja olkapäätä,
saadakseen jakaa muistojaan
ja käsitellä suruaan.

Surevan tukeminen vaatii aikaa
ja omia voimavaroja.
Sureva on hyvä kutsua mukaan
tavalliseen tekemiseen ja olemiseen.

Rinnalla ollaan
kunnioittavasti lempeästi
huomaavaisesti sukkasillaan.

Surun kokemus
on syvästi henkilökohtainen.

Jokaisen tapaa surra
tulee kunnioittaa.

💗


💗

Leppoisasti ja lempeydellä

Harvoin elämä menee
niin kuin ajatteli ja toivoi.

Onni mitataan usein hetkissä.
Niiden välissä on arkea,
pieniä esteitä ja muutoksia.

Useimmat saavat elämäänsä
pieniä – joskus pidempiä 
hyviä aikoja.

Jos niin ei käy, voimme
pysähtyä lempeydellä
ja kysyä

Ovatko isot asiat kunnossa.
Onko muutostarvetta tai
haaveita 
Isoja tai pienenpieniä vai
onko näin sopivasti ja 
juuri riittävästi?

💗

Elämäänsä voi toisinaan katsoa
kuin ulkopuolinen.

Elämä ei ole koskaan valmis.
Kokainen tekee virheitä ja
valitsee vääriä polkuja.

Usein voimme pakittaa
ja valita uudelleen.

Täydellisiä hyviä
ja epätäydellisiä hetkiä
on meillä kaikilla edessä.

Lempeydellä hetkiä
vähän
niin ja näin.

Tuokioita sinnepäin.
Aikoja aika hyviä.

Oman elämän ohjaimet,
suunta, askelkuviot,
valinnat ja ratkaisut ,
muuttuvia kuten ajatuksemme.

💗

Entisiä aina kipuillaan
hidastetaan, pakitetaan
toisiamme ohitetaan.

Elämä voi olla tasaista
tai jotain ihan muuta.

Edetään tavallamme
mutta
leppoisasti ja lempeydellä


💗

Kevennyksenä: Kamala Luon to ‑sarjis 21–3047

💗

Älä jätä

maalaus Susanna Huovinen

Pysähdyin keväisenä päivänä
miettimään kohtaamisia.

Välillä elämässä tapahtuu
odottamattomia,
ihan kohtuuttoman vaikeita.

Välittämisen osoittamiseen
riittää usein se että sanoo

Olet ajatuksissani,
Toivottavasti voit hyvin.

Kosketa ja kerro, kun voit.
iIäviä tapahtu, .mutta myös
ihania ja hyviä,

Tuntuuko, ettet tiedä mitä sanoa
hankalassa elämäntilanteessa olevalle
vaikeaa vaihetta elävälle?

Riittää, että hänet kohdataan
niin kuin ennenkin.

Suuria lauseita
mietittyjä sitaatteja
ei tarvita.

Kulje rinnalla
ilman kauhistelua tai hyssyttelyä.

💗

Katso myötätuntoisesti.
Vanha totuus
“Tee toiselle se,
mitä toivoisit itsellesi tehtävän”
pitää yhä paikkansa.

Emme voi täysin ymmärtää
toistemme kokemusta.

Meidän ei tarvitse olla
jatkuvasti myönteisiä ja iloisia.

Riittää, että suhtaudumme
toistemme vaikeisiin aikoihin
myötätunnolla.

Ollaan läsnä.
Ei jätetä kaveria.

💗

Älä jätä.
Älä poistu takavasempaan.
Älä painu tavoittamattomiin,
Älä säiky toisen epäonnea
surua sairautta kriisiä.

Koppaa kainaloon.
Ota halaukseen.
Pysy rinnalla.
Jeesaa arjessa.

Älä jätä.
Auta aina, jos voit.

Muistat aina,
jos sait apua.

💗