Jos lähtöjärjestys on väärä

Tämä kirjoitus syntyi,
kun kanssasairas kertoi,
ettei hänen toinen
vanhempansa
yhtään käsitä,
että hän
kuolee pian.

Vanhempi toimi ja puhui
aivan kuin ennenkin.

Kieltäminen on yksi suojelukeino,
silloin kun asia on niin suuri,
ettei sitä pysty vielä ottamaan
ajatuksiinsa.

Kuolemasta ajatellaan usein,
että se tulee elämän loppusuoralla.

Kun vakava sairaus osuu nuorempiin,
sairastunut ja hänen läheisensä
ovat hämmentyneitä.

💗

Ei näin pitänyt mennä.
ei näin saisi mennä.

Ajatus on helpompi kieltää,
kuin edes yrittää hyväksyä.

Lapsen menettäminen
on vanhempien pahin painajainen .
Oli lapsi minkä ikäinen tahansa.

Shokki - väärä järjestys
Ahdistus


Ajatus sairastua kuolemanvakavasti
parhaassa iässä on absurdi.

Musertavaa on se
jos käy ilmi,
ettei parannuskeinoja ole

silloin edessä on
toisen kesken jäävä elämä. 
Valtava ja käsittämätön ajatus.

Osa torjuu tilanteen käsittelyn kokonaan.
Pelko ja ahdistus voivat olla liian suuria.

Sairastunut voi vaipua
shokki‑ ja torjuntatilaan.

Puheenaihetta vaihdetaan lennosta
tai sanotaan jotakin ajattelematonta.

Vanhemmille ajatus lapsesta luopumisesta
on usein mahdoton.
Jo pelkkänä ajatuksena.

Toisen kärsimyksen seuraaminen
ja pelko siitä mitä sairauden edetessä
tapahtuu,, ovat vaikeita kestää.

Toisille syntyy pakenemisreaktio,
toisille vihaa tai epäuskoa.

Osa kykenee ottamaan
rinnalla kulkijan ja tukijan roolin.

Kuolema on nykyään
hyvin yksityinen asia.

Harva jakaa 
sairastumiskokemuksiaan
avoimesti,

Sairastaminen on
yhteiskunnassamme
siivottu syrjään'.

Kun kuolema tulee
väärässä järjestyksessä,
sen hyväksyminen
on lähes mahdotonta.

Jokainen käsittelee
tilanteen
omassa tahdissaan
ja omalla tavallaan..

💗

Lopullisuuden ymmärtäminen

Sairastunut voi pitkään
olla hyväkuntoinen
tai näyttää ulospäin voivalta.

Läheiset eivät aina tiedä
milloin ja miten heidän tulisi
alkaa valmistautua kuolemaan.

Saattohoitoon siirtyminen
voi tulla yllätyksenä.

Kaikki toivovat viimeiseen asti
että kaikki olisi vain painajaista.

Meissä elää syvällä
lapsenuskoinen ajatus siitä
että kaikki vielä kääntyisi hyväksi.

Järki ymmärtää,
mutta mieli ei suostu
käsittelemään asiaa.

Kuolemanpelko voi viedä
toimintakyvyn 
niin sairastuneelta
kuin hänen läheisiltään.

Osa, etenkin vanhemmat
saattaavat kieltää tilanteen vakavuuden
viimeiseen asti.

💗

Sairastuneen on kuitenkin
pakko ymmärtää
oma tilanteensa.

Voi tuntua kohtuuttomalta
jos sairaan täytyy yhä uudelleen
selittää muille sairautensa vakavuutta.

Sivuuttamisen kokemus
on sairastuneelle erityisen raskas.

Todellisuuden
maalaaminen
valkoiseksi
ei lohduta.

Mitä läheisempi kuolemansairas on,
sitä vaikeampaa kuolemasta puhuminen
usein on.

Voimme yrittää tehdä
viimeisistä ajoista
rakkaudellisia ja
merkityksellisiä.

Mutta todellisuus on
lopulta hyväksyttävä.
Kuolemansairas
tulee kuolemaan sairauteensa.

Joskus auttaa ajatus siitä,
että kuolema voi olla vapauttaja.
Kivut ja kärsimys päättyvät
ja kuoleva pääsee pois.

Kuoleman ajatus
voi ajan myötä muuttua
hiukan helpottavammaksi.

💗

Rakkautta on se,
että lopulta
päästämme irti.

💗Hyvää taivasmatkka Matilda .💗🙏

Kuvat Microsoft 365 ‑kuvakirjasto


Ei kommentteja: