Kuuntele - viisastu

kuva Microsoft kuvapankki

Vanhemmiten kuulemma viisastuu,
mutta kuuntelemalla
sitä vasta viisastuukin.

Usein ajatuksemme ovat niin urautuneita,
että katsomme elämää
kuin laput silmillä.

Kun uskaltautuu erilaiseen seuraan
keskustelemaan ja kuuntelemaan

voi kokea aitoja ahaa‑elämyksiä.

Oivaltaa,
että asioista voi ajatella
monella tavalla,
että oma näkemyksemme
ei ole ainoa oikea.

Joskus ärsyyntyminen on valmiina
Joku ihminen, joku mielipide.
pikaluokitus- ei jatkoon!

Mutta, entä jos juuri niitä epämieluisia 
ja vähemmän kiinnostavia ihmisiä
kuuntelemalla voisi viisastua?

Toisilta voi löytyä kokemusta,
yllättäviä näkökulmia
ja painavia perusteluja ,
jos jaksaa päästä
alkuärsyyntymisen yli.

💗

Ehkä meidän ei pitäisi
heti tuomita
tai lokeroida toisiamme.

Entä, jos oma tunkkainen
ajatusmaailmamme
onkin se, joka kaipaa tuuletusta?

mitä vanhemmaksi tulee,
sitä selvemmin huomaa
oman vajavaisuutensa.

Luutuneiden asenteiden
ravistelu avartaa ja 
viisastuttaa.


Kuuntele

viisastu


Älä uraudu.
Älä oleta ja luule.
Älä jää poteroosi.

Meillä jokaisella on
oma polkumme
oma tarinamme
mielipiteidemme takana.

Kun antautuu kuulemaan,
vaikka harmittaisi,
voi huomata
ettei ollutkaan niin
kaikkitietävä
kuin luuli.

Ahaa.

💗


Ei kommentteja: