Sydän ja järki

Tiedän miten raskasta on elää,
kun sydän ajatukset.
Elämä on ristiriidassa.

Kun haluaisi asioiden olevan toisin,
mutta voimat eivät riittäneet muutokseen

Sydämessäni oli tyhjyys.
Tuntui kuin olisi vetänyt kivirekeä.
Mieltä painoivat synkät ajatukset.
Tummuus ja apeus.

Suoritin, kun en muuhun kyennyt.
Ulkopuolelle saattoi näyttää että
elin seesteistä elämää.
Ei ollut rohkeutta, kunnes tuli hetki.
Päätin, etten peräänny.

Täyttäessäni 50 päätin itsekkäästi
juhlia merkkipäivääni
viikon kiertomatkalle äitini kanssa.

Omia syntymäpäiviä tai muita merkkipaaluja ei ole juhlittu,
lukuun ottamatta nuoruuden opintojen valmistumisia.

Mitä vanhemmaksi ja sairaammaksi olen tullut,
sitä tärkeämmäksi on noussut
tarve elää sydäntäni kuunnellen.

Kouluttauduin 2013 Sydänliiton vertaistukihenkilöksi.
Jokaisella on tarve olla hyödyllinen.
Olin sydänkuntoutuksessa 2016-2017
ja muutaman kerran sopeutumiskursseilla mukana tukihenkilönä.

Maisemanvaihdokset antoivat ajatuksille tilaa ja vapautta.

Aika oli itseni tunnustelua.
Mitä oli ennen missä olen nyt.
Ja ennen muuta - mitä haluan vielä.

Uskon - vain sydäntään kuuntelemalla
 voi tehdä oikeita ratkaisuja.

Mieli ja sydän tasapainoon 

Epävarmuuden sietämisestä
on sairauksieni
myötä tullut osa arkea.

Tieto siitä, että elämäni aikajana
on todennäköisyyksien valossa
normaalia lyhyempi,
on antanut myös tarmoa.

Pysähdyin miettimään itseäni ja tarpeitani.
Lopulta tein ratkaisuni, erosin ja muutin.

Jälkikäteen mietin, miksi en kyennyt tähän
aiemmin, mutta siihen on syynsä.

Yritän katsoa itseäni ja elämääni
armollisesti ja myötätunnolla.

Kukaan ei ole niin viisas kuin jälkiviisas.

Ei kannata elää peruutuspeiliin katsoen.

Elämä on tässä ja nyt.

Siinä kliseitä kerrakseen,
mutta ne ovat mielestäni täyttä totta.
Olen tyytyväinen ja onnellinen.

Ratkaisuni jälkeen on ollut henkisesti kevyempi olo 💗
Olen tyytyväinen ja onnellinen elämäni nykytilasta.💗




Ei kommentteja: